zaterdag 27 december 2008

Kralentuin


Ik heb bewondering voor de verkoopstrategie van Intratuin. Niet dat ik hen verder zo geweldig vind ofzo. Maar ik heb zeker ontzag voor het commerciële inzicht achter de keten.

Als ik niet oppas kom ik namelijk met veel duurdere dingen thuis dan ik van plan was. En ik hoef ze niet eens zelf uit te zoeken. Dat doen mijn kinderen wel. Knap hoor. Hoe krijgen ze min kinderen zo ver? Of mij, of mijn vrouw?

Zouden andere klanten dat nu ook hebben? Dan ga je een plantje halen bij die veel te dure tuinwinkel, omdat … Waarom eigenlijk? Omdat het daar zo mooi glittert, zo warm is, omdat ze zoveel vierkante meters hebben, of omdat ze hun eigen tuinshow op TV hebben? Omdat er overal wel een filiaal in de buurt is? Ik begrijp dat ze nu zelfs al filialen in Rusland aan het neerzetten zijn.

Dan ga je dus een plantje halen bij die tuinwinkel, zelfs al weet je niet waarom. En als je binnenkomt in de gezellig gemaakte hal, dan vallen de prijzen van de eerste plantjes best mee. Daar staan namelijk de koopjes. Daar neem je er toch maar een paar van mee.

Nu moet je wel naar de kassa. Geen terugkeer mogelijk. Of je moet je koopjes terugleggen.

En dan vervolg je je weg door de rest van de winkel. Eerst naar de rest van de plantjes. Daar vind je misschien wat je nodig hebt. Misschien niet. Er staan in elk geval ook heel dure dingen die je laat staan omdat ze te duur zijn. Heel luxe, en misschien zelfs mooi, maar echt veel en veel te duur.

Je route door de winkel staat verder vast. Je moet vrijwel alle schappen langs. Anders kom je niet bij de kassa, en zeker niet bij de uitgang.

En dan zie je nog veel meer spulletjes. Kralen. Spiegeltjes. Parelmoer. Kerstspullen. Dingetjes. Niet specifiek ergens goed voor, behalve om je huis te versieren. Omdat je zo'n eind hebt moeten lopen, en omdat de overdaad enorm is blijf je vanzelf wel even hangen. Wat een hoop glitters!

En de prijzen? Veel te hoog. Maar vergeleken met de krankzinnige prijzen die je een stuk eerder zag valt het nog wel een beetje mee. Bijna betaalbaar!

Zo werkt dat dus. Slim hoor, zo'n kralentuin.

Geen opmerkingen: