vrijdag 23 november 2007

Mooi...



Vanochtend zag ik haar nog vanuit de bus. Ze is mooi.

Haar kaaklijn is sterk, ze heeft een mooie lach, een lange hals en een knappe neus. Haar ogen sprankelen je tegemoet. Haar donkerblonde haar hangt lang over haar schouders.

Erg mooi om te zien. Soms draagt ze het ook anders. Want verderop zag ik dat ze haar haar in een staart had gedaan. Ook mooi.

Natuurlijk zijn er erg veel mooie vrouwen. Vrouwen met schitterende ogen, een enthousiaste lach, een verlegen oogopslag, een slaperige zachte blik, wilde vrije haren, een verleidelijke lijn, aanstekelijke levenslust, of met prachtige rimpeltjes van wijsheid. Maar zij valt extra op. Vaak staat ze daar dan zomaar ineens, bij de halte. En dan lacht ze mysterieus en verleidelijk gelukkig tegelijk. Ze heeft iets onpeilbaars, iets onaantastbaars, iets onbereikbaars. En ja, zoveel vrouwen staan natuurlijk niet op straat in niets dan hun ondergoed. Zij wel.

Helaas is ze al bezet. Ze is van een vent met brede schouders. Ik vind hem niet zo. Zou ze echt voor hem hebben gekozen? Ik weet niet echt hoe hij is, natuurlijk. Ik kan zijn gezicht zo niet zien, want hij staat met zijn gespierde blote rug naar me toe. Bezitterig is hij wel. Of is het alleen trots? Tenminste vindt hij haar ook wel mooi. Dat schrijft hij ook: “Mooi...”. Maar dan schrijft hij dat ze van hem is: “van Cen A.”

Ik kijk nog eens goed naar haar als de bus toevallig naast haar stopt. Het staat er toch echt weer. Ze is van Cen A. Zou die man nooit van zelfbeschikkingsrecht gehoord hebben? Of zou zij het misschien zelf geschreven hebben? Zo dat zij kan pronken en tegelijk beschermd blijven tegen al te plakkerige verliefde aanbidders. Als ze te dicht bij haar komen dan slaat hij er wel op.

Een stem fluistert in mijn oor dat Cen A. helemaal geen breedgeschouderde man is. Het is een groot handelsconcern. Dat kan niet, denk ik dan. Zou zo'n concern dan werkelijk zo open vrouwenhandel durven drijven? Nee het gaat niet om haar, zegt de stem dan, het gaat om haar ondergoed. Het concern verkoopt ondergoed, en zij is alleen een model dat het ondergoed draagt. Ook dat geloof ik niet. Het ondergoed is best leuk, maar zo mooi is het ook weer niet. En waarom laten ze dan niet gewoon alleen het ondergoed zien als het daar om gaat? Nee, ik denk dat Cen A. zich graag de schoonheid van de mooie vrouw wil toeeigenen. Als Cen A. die mooie vrouw heeft, dan is hij zelf tenminste ook iets. Ik denk dat het zo zit.

Zij kijkt er niet anders om. Alsof de tekst haar niet raakt.

Ik weet nog steeds niet hoe ze heet. Maar ik weet wel dat ze niet echt van Cen A. is.

Voor mij is ze gewoon mooi.

En ze is helemaal van zichzelf.


1 opmerking:

zilverui zei

Leuk, en natuurlijk ook naar. En waar.
Schoonheid is allang een commodity geworden.