dinsdag 23 december 2008

Holiday


“Gaan we volgende week weer verder? Woensdag of donderdagavond?”
“Dan is het Kerstavond en Kerst.”
“Oh ja. Natuurlijk.”
“Vier jij helemaal geen Kerst?”
“Nee. Wij gaan gewoon door.”

Mijn bevriende collega is heel gelovig. Meer dan ik. Maar hij is geen Christen. Hij is een Moslim. En Moslims vieren een ander feest dan Kerst. Zij hebben Ramadan, Suikerfeest en Offerfeest. Daar doen wij als Christen niet aan mee. Dan werken en eten wij weer gewoon door.

Met Kerst vieren wij de komst van de profeet Jezus. En tegelijk vieren we onder een denneboom stiekem de komst van de nieuwe zon. De dagen worden vanaf de 21e december weer langer. Met de 24e weet je wel weer zeker dat het ook dit jaar zo is dat de zomer er weer aan komt, in de verte.

De Romeins Christelijke verbreiders van ons nieuwe geloof vonden het blijkbaar een prima idee om het oude feest van de wassende zon te combineren met het nieuwe verhaal van de verlosser uit Betlehem. Christus is ook een beetje de nieuwe zon in ons leven, op die manier. Slimme combi.

Natuurlijk moesten we dat van de zon vervolgens maar vergeten. Maar de Kerstboom bleef.

De Islamieten vieren met het offerfeest dat de profeet Ibrahim (bij Christenen Abraham) zijn zoon toch niet hoefde te offeren aan Allah (God bij de Christenen), en dat hij en zijn zoon toch vertrouwden in het allerhoogste. In plaats daarvan moest Abraham een schaap offeren. Daarom eten Moslims nu elk jaar bij elkaar schaap. Heel veel schaap.

Net zoals wij bij elke familie met Kerst ons vol moeten eten, al is het dan niet meer altijd met kalkoen.

Dus allebei eren we één van de profeten op onze grote feesten. Waarom eren we ze eigenlijk niet allebei allemaal? Zou dat te veel vrije dagen kosten? Of zouden we ze extra kunnen krijgen in het kader van arbeidstijdverkorting?

In de middeleeuwen was er voor iedere dag wel een heilige. En er waren misschien wel meer dan zeventig festivals per jaar die echt gevierd werden. Carnaval in Venetie duurde ooit in hoogtij (of was dat laagtij?) bijna een half jaar. Wel wat overdreven.

Zouden de zaterdagen dan ook vrij van werk zijn geweest? Vast niet allemaal. En op een enkel festival moesten ook belastingen betaald worden. Op Michael's mass. Dat is ook een soort werk. En toch. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de middeleeuwers aardig wat konden feesten. Meer dan nu. Zijn we dan misschien wel méér gaan werken in plaats van minder?

Of zouden onze heilige dagen alleen maar in vakantie zijn veranderd? In “holidays”?

Geen opmerkingen: