vrijdag 7 november 2008

Betalen


“En toch blijf ik het idee hebben, dat er ergens mannen in grijze pakken heel hard zitten te lachen. En dat ze al dat geld zo bij elkaar graaien.” Mijn opdrachtgever maakt een grote beweging met zijn arm, en hij rolt met zijn ogen. Natuurlijk hebben we het weer over de kredietcrisis, die inmiddels beurscrisis en bankencrisis heet. Hij zou best eens gelijk kunnen hebben. Er schijnen weer meer auto's van Rolls Royce verkocht te worden, de Quote 500 zijn samen ondanks verliezen toch weer een stuk rijker, en de handel in peperdure jachten doet het ook erg goed.
Maar ik zeg maar even niets.

“Heeft de regering Fortis nu helemaal opgekocht? Waar gaan ze dat geld eigenlijk vandaan halen?”
“Dat hangt er van af” zeg ik “of ze iets nieuws verzinnen”. Gewoonlijk komt de staat aan extra geld door staatsobligaties uit te schrijven. Dat zijn een soort schuldbekentenissen van de staat. Die schuldbekentenissen worden dan gekocht door geldschieters. Later haalt de staat het geleende bedrag plus rente weer op. Door belasting te heffen. Dan betalen wij het uiteindelijk dus.

Of de staat kan later nationale bedrijven verkopen. Die banken die nu worden uitgekocht bijvoorbeeld. En als de staat daar winst op maakt, maken die banken dus verlies. En dat verlies moeten ze dan weer terughalen. Bij de klant. Dan betalen wij het uiteindelijk dus ook.

Nu hebben de banken op dit moment even geld te kort, dus het zou kunnen dat de centrale bank moet inspringen. Die drukt dan wat geld bij. Gevaar daarvan is wel dat er te veel geld op de markt komt, en dat de waarde van het geld verwatert. Dat heet dan inflatie. En dat schijnt slecht te zijn. Want dan zakt onze koopkracht, en betalen wij dus met zijn allen het verschil.

Dus is het wel belangrijk dat de staat dan weer belooft dat bijgedrukte geld heel erg snel terug te zullen halen. Alweer bij ons, dus. Dan betalen we het toch maar in belasting.

Eigenlijk betalen wij het dus altijd.

Mijn tafelgenoten zijn even stil. Ze lijken niet tevreden met mijn antwoord. Ik geloof dat ze hopen dat ik geen gelijk heb. Ik ook.

Geen opmerkingen: