maandag 9 maart 2009

Toilet

Ja hoor. Moet ik weer plassen. En ik was nog juist naar het toilet geweest toen ik thuis de deur uit ging.

Op deze trein zijn geen WC's, dus moet ik maar even ophouden. Wel afleidend.

Oh ja. Op het centraal station zijn ook bijna geen toiletten meer. Alleen bij perron 1. En ik stap uit bij perron 14. Aan het andere uiteinde. Waarom zijn er eigenlijk nog zo weinig openbare toiletten in dit station? Alsof er niet meer mensen moeten plassen? Het is op zo'n station altijd beredruk. Dan kan ik me toch niet voorstellen dat die mensen nooit naar de WC moeten.

Ik herinner me een nachtmerrie-achtige wandeling door half Parijs met mijn toen aanstaande vrouw. Geen openbaar toilet te vinden. Wel een soort mensen-etende toiletzuil, maar die was buiten dienst. Zelfs in een groot restaurant konden we niet terecht. Dat toilet was alleen voor klanten, zo stampte een medewerkster met haar vinger. Gelukkig hoef ik ook weer niet zo ver. Denk ik.

Ik zou natuurlijk in die intercity kunnen springen en even stiekem van het toilet aan boord gebruik kunnen maken. Maar daar staat op “Verboden het toilet te gebruiken tijdens het oponthoud op de stations” of iets dergelijks. Dus dat mag niet. En stel je voor dat de trein wegrijdt terwijl ik er nog in zit, zonder kaartje. Kan ik weer terug rijden vanuit Maastricht.

En voor wildplassen is het echt te druk. Bovendien, stel je voor dat iedereen dat zomaar deed?

Nee, dan maar naar het geprivatiseerde openbare toilet. Natuurlijk is dat niet gratis, want daar krijg je alleen smerige toiletten van. Dan gaat maar iedereen zomaar naar de WC. Het kost vijftig cent.

Wat duur! En nog gepast betalen ook, want het automatische hekje met geldgleuf wisselt niet. Het moet maar. Er staat immers ook iemand om te controleren, en uit te leggen hoe het hekje werkt. Oh, ik ben bij het dames-toilet? Pardon.

Vijftig cent voelt als veel. Maar ja, het kost natuurlijk wel wat om zo'n man de hele dag op de hekjes laten letten. Die moet je ook ergens van betalen.

Je zou natuurlijk ook de hekjes kunnen weglaten, dan hoeft de man er helemaal niet te staan.

Nou ja, voor het veiligheidsgevoel is het wel goed. Zelfs al zullen zwervers niet vaak in het toilet komen, want die kunnen natuurlijk geen 50 cent missen. En hij kan de toiletten schoonhouden en toiletpapier ophangen. Dan hoeft hij zich niet zo te vervelen.

De huur van de ruimte kost natuurlijk ook geld. Een beetje toilet neemt al snel een paar vierkante meter ruimte in. En iedereen die Monopoly heeft gespeeld weet hoe duur stationsgrond is. Stadsgrond in het algemeen trouwens. Peperduur.

Zouden er daarom steeds minder openbare toiletten te vinden zijn in de stad? Omdat de grond te duur is? Nee toch?

1 opmerking:

PhiRo zei

De reden om geen toiletten te plaatsen is inderdaad die van kosten. Maar niet zozeer van grondkosten. (Die heb je in een trein niet) maar dat van schoonmaak kosten. Plus het feit dat al deze design besluiten worden genomen door mensen die zelf geen gebruik maken van het systeem. Ieder zinnig mens die iets voor mensen ontwikkeld zal sanitair een deel van dat design maken. We zijn mensen , die pissen en schijten.
Het is iets typisch Nederlands. Overal ter wereld waar ik kwam had iedere publieke plaats een groot aantal toiletten. Niet allemaal even proper maar ze waren er wel. Alleen in Nederland heeft iemand besloten dat we kennelijk geen spijsverterings stelsel hebben.
Maar nee, het is erger. Een boekhouder heeft post FFDK-00330DD geschrapt in een begroting.
Want dat verhoogde de winst.
Enige ervaring met begrotingen heeft me geleerd dat besluiten als deze op groot abstract nivo worden genomen. Niemand die nadenkt schrapt toiletten. Zoals ik al zei, maar iemand die alleen maar op grote hoogte de delete knop beheert en naamloze formules aanpast, ziet niet wat ie doet.
Laten we hopen dat post DDHF03394 ook niet dat lot treft. Zonder zuurstof wordt het nog lastiger reizen.