maandag 4 februari 2008

Detox


Het is roze en het staart me aan. Dit keer is het niet mijn oudste dochtertje, wiens eerste volzin was “papa, ik vind roze mooi”. Het is een knalroze bericht. “Heel Nederland is aan het Detoxen”. Dat moet nu net mij overkomen. Heel Nederland is aan het Detoxen, en ik heb het gemist.

Het zal wel komen omdat ik niet genoeg televisie heb gekeken. Dan weet je niet meer wat er gebeurt. BN-ers schijnen ook mee te doen. Dat moeten ze dan wel allemaal zijn, want bekende Nederlanders horen natuurlijk ook bij heel Nederland. Ze houden zelfs een weblog bij, een electronisch dagboek op het internet. En ze zijn al begonnen! Zonder mij!

Hoe weten ze nu dat heel Nederland aan het Detoxen is? Zouden ze een steekproef hebben genomen? Of een volks-telling? Mij en mijn huisgenoten is niets gevraagd. En mijn buren, vrienden en kennissen voor zover ik weet ook niet. Misschien bedoelen ze wel bijna heel Nederland. Ja, dat zou kunnen. Bijna. Iedereen behalve de mensen die ik ken.

Dat gebeurt me op zich wel vaker. Toen er gestemd moest gaan worden voor of tegen een Europese Grondwet was dat ook zo. Nog voordat iemand mij kon vertellen wat die Europese Grondwet dan in zou houden, of uberhaupt dat er voor gestemd moest gaan worden, kon ik al in de krant lezen wat bijna iedereen er van dacht. Iedereen was tegen namelijk. Bijna iedereen dan, bedoel ik. De knappe opinieonderzoekers hadden al geconstateerd dat iedereen tegen zou stemmen, nog voor er ergens uitgelegd was waarop zij dan zouden stemmen, of zelfs dat zij zouden stemmen.

Ik heb toen vast de uitleg in een voorgaande krant gemist, denk ik dan maar. Die uitleg hebben alle andere mensen vast al gelezen. Iedereen behalve de mensen die ik ken.

Wat is Detoxen eigenlijk? Water drinken, lees ik. Anderhalf liter bronwater per dag, en dan wel van een specifiek merk uit de Franse Alpen. Als ik dat zes weken doe, is al het water in mijn lijf vervangen en ben ik ge-detoxed. Dan bestaat mijn lijf voor meer dan 70% uit zuiver bronwater. En dat is heel gezond voor me geloof ik.

En ik maar denken dat “detox” staat voor ontgiften. En dat je kunt ontgiften met gezonde biologisch dynamisch gekweekte groenten, noten en fruit en natuurlijk met water. Geen chemische troep eten enzo. Maar je moet dus bronwater drinken, staat hier. En dan wel van een bepaald merk uit de Franse Alpen. Of zou Utrechts leidingwater ook werken? Dat komt uit dezelfde bron als verschillende gebottelde bronwaters. Ja echt! Het is net aan de andere kant van de snelweg, maar het is dezelfde waterlaag, ruim tweehonderd meter diep. En het kost maar een fractie van een cent per liter, want het wordt geleverd tegen kostprijs.

Oh, wacht even. Het is een advertentie! Als inderdaad heel Nederland anderhalve liter bronwater per dag drinkt, zes weken lang dan levert dat aardig wat omzet op. Stel dat een fles een euro kost in de winkel, dan is dat toch al zes maal zeven dagen maal zestien miljoen euro. Zelfs als je er van uitgaat dat kinderen wat minder drinken is dat meer dan een half miljard! Dat is nog eens lucratief detoxen!

Ik begin te vermoeden dat de schrijvers van de campagne vooral graag zouden willen dat heel Nederland mee doet. Of in elk geval zou het mooi zijn als hun opdrachtgever (de Franse bronwater-bottelaar) gelooft dat heeeel Nederland hun water zal drinken. De wens is de vader van de opiniepeiling.

Misschien was het met het referendum voor de Europese grondwet al niet heel anders. Informatie over de grondwet kwam pas na de berichten dat er massaal “nee” gestemd zou worden. En zelfs als ik niet goed had opgelet kwam de echt begrijpelijke informatie pas heel laat, en ver na de slecht leesbare informatie die werd verspreid vanuit de overheid. Dus ik vraag me af hoe weloverwogen de keus van de meeste stemmers heeft kunnen zijn. Als ik het vrienden vraag die tegen stemden, verklaarden ze het meestal met “ik ben gewoon tegen”.

Nederland stemde toen overigens met 61% “massaal” tegen. Op een ja-nee vraag is dat eigenlijk een krappe meerderheid (50% is de helft!). In Frankrijk werd volgens de media kort daarvoor ook “massaal” nee gestemd, en hier was de meerderheid nog krapper met 55%. En een paar maanden daarvoor had Spanje met 77% juist voor gestemd, net als Litouwen dat ook voor was.

Een stem tegen werd hier in Nederland vaak gezien als een stem tegen Balkenende. We konden welliswaar niet stemmen voor een nieuw kabinet, maar we konden tenminste ergens op stemmen. Het leek dat Balkenende voor de Europese grondwet was, dus Nederland stemde “massaal” tegen om hem te stangen. Helaas hadden zij vast niet gelezen dat de nieuwe grondwet voorzag in het recht op goed, deugdelijk en rechtvaardig bestuur voor elk deelnemend land. Dus op basis van een aangenomen Europese grondwet waren ze Balkenende misschien wel eerder kwijt geweest.

Ik vraag me even af of Balkenende eigenlijk wel voor de Europese grondwet was. Misschien zou hij nog meer bemoeienis vanuit Brussel wel helemaal niet zo op prijs hebben gesteld. En misschien de mensen die hem steunden in de regering en in de media ook niet. Voor er gestemd was kopten kranten al kreten als “Nederland zegt Nee”. Zou ook daar de wens de vader van de opiniepeiling zijn geweest?

Het roze staart me nog steeds aan. “Heel Nederland is aan het detoxen”. “Heel Nederland?” denk ik, “Nee. Een kleine minderheid van 99% van de bevolking biedt dapper weerstand. Zij weten nog van niets. En met een beetje geluk zien ze deze roze boodschap nooit.”


bronnen o.a.:

Keuringsdienst van Waarde, 2003, aflevering Water
www.parlement.com

Geen opmerkingen: