donderdag 25 december 2008

Kerstman


Beste Kerstman,

Allereerst wil ik u bedanken voor alle mooie kadootjes onder de kerstboom. Onze kinderen waaren er erg blij mee. En het is helemaal niet erg om nog wat extra kadootjes te vinden na Sinterklaas, zeker als ze zo smaakvol zijn, en met zulke zorg gekozen.

Maar ik wil ook mijn zorgen uitspreken. Ik zag u namelijk laatst reclame maken. Voor Coca Cola.

Weet u wel dat dat helemaal niet zo'n goed drankje is? In elk glas zitten wel meer dan zeven klontjes suiker. Het koolzuur dat er in zit voor de prik, tast de tanden aan. En hoewel je van caffeïne goed wakker blijft, vraag ik me af in hoeverre je kinderen daaraan moet laten wennen.

Ik weet ook wel dat er suikervrije en caffeïne-vrije versies van het drankje verkrijgbaar zijn. Maar de zoetstoffen zijn niet per sé beter dan de suiker die zij vervangen. Misschien wel slechter, dat weet de wetenschap nog niet zeker. En wist u dat de bruine kleurstof, E150, die de Cola zo mooi kleurt, gewoon caramel is? Dat is gebrande suiker. En die zit dus ook in de suikervrije versie!

Ik laat het aan u of u dit grote Amerikaanse bedrijf wilt blijven steunen. Natuurlijk apprecieer ik ook dat u in elk geval voor een groot, bekend merk kiest, met een wat duurdere uitstraling. Wellicht heeft u de sponsoring ook hard nodig. Ik kan me zo voorstellen dat al die cadeautjes erg veel geld kosten. Om maar niet te spreken van de simultane aflevering op de ochtend van 25 december, als geen van de posterijen werkt.

Maar het voorbeeld dat u aan kinderen geeft gaat me ook aan het hart. Ik wil u een voorstel doen.

Als wij als ouders, vrienden en geliefden nu voortaan voor de cadeautjes zorgen. Dan verpakken we ze in uw naam, en leggen ze onder de kerstboom als altijd. Dan hoeven wij ook geen Cola meer te kopen om u te sponsoren. En u bent weer vrij om datgene te onderschrijven waar u achter staat.

Met vriendelijke groet, en ook een vrolijk kerstfeest voor u,

een bezorgde ouder



Afbeelding: detail Coca Cola advertisement, Haddon Sundblom, 1931

Geen opmerkingen: